Aktiivisuus tuo autot ja asiakkaat Joonaksen luo

Automyyjänä työskentelevä Joonas Koski hyödyntää työssään tehokkaasti digitaalisia työkaluja sekä sosiaalista mediaa, ja tulosta on tullut. Joonas bongaa asiakkaita chatistä ja sopivia vaihtoautoja netistä. 

Maailmanlaajuinen komponenttipula on pidentänyt uusien autojen toimitusaikoja, joten uudehkojen käytettyjen henkilöautojen kysyntä on suurta. Joonaksen mukaan kilpailu erityisesti bensakäyttöisistä ja automaattivaihteisista autoista sekä lataushybrideistä on kovaa autoliikkeiden välillä. Tästä syystä aktiivinen kontaktointi on noussut erityisen tärkeään rooliin autojen ostamisessa. Aktiivisuus kannattaa paitsi autojen ostossa, myös myyntipuolella. Liikkeen hiljaiset hetket Joonas hyödyntää Vaihtoplussan chatissä ja vastaamalla sähköposti- ja puhelintiedusteluihin. Hän myös jakaa toimipisteissä tehtyjä somemateriaaleja Facebookissa ja Instagramissa. Ensikontakti asiakkaaseen syntyykin enenevässä määrin muualla kuin myyntitiloissa. ”Kun olen vastannut asiakkaan kysymyksiin, hän saattaa vielä soitella tai tulla käymään. Joitain kauppoja olen tehnyt niin, etten ole edes nähnyt asiakasta. Etäkauppa varmasti lisääntyy, koska asiakkaat eivät välttämättä ehdi lähteä toiselle paikkakunnalle auton perässä”, Joonas kertoo. Luottamuksen rakentaminen etäkaupassa on tärkeämpää kuin kasvokkain tapahtuvassa myynnissä. Joonas käy myytävää autoa läpi asiakkaan kanssa, vaikka WhatsAppin videoyhteydellä. ”Kerron rehellisesti, jos autossa on näkyviä tai tiedettyjä vikoja, ja esittelen mahdolliset kulumisen jäljet tai muut virheet samalla kun esittelen auton. Kun kaupat syntyvät, auto voidaan lähettää asiakkaalle toiseen toimipisteeseen, jossa voidaan hoitaa esimerkiksi vaihtoauton tarkastaminen”, Joonas kertoo.

Myynti-ilmoitus viimeisen päälle

Joonaksen mukaan autojen myynti-ilmoitusten pitää olla viimeisen päälle, jotta kiinnostus viriää. Hän painottaa aktiivisuuden merkitystä, tekipä kauppoja sitten verkossa tai myymälässä. ”Kannattaa neuvotella ja kysellä perään, koska yleensä asiakkaalla on käynnissä muitakin neuvotteluita.” Joonaksen mukaan jokainen myyntikeskustelu onkin erilainen, siihen ei ole valmista kaavaa. Jokaisella asiakkaalla on omanlaiset tarpeet ja mieltymykset, jotka täytyy selvittää, samoin kuin mieleiset toimintatavat, mikä tietenkin vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja ihmistuntemusta. Asiakkaalle täytyy syntyä tunne, että auto on juuri hänen oma autonsa. 

Joonaksen myyntivinkit:

  • Seuraa myytäviä autoja verkossa. 
  • Asiakkaan mielenkiinto herää, jos panostat myynti-ilmoituksiin ja laitat esimerkiksi tärkeimmät lisävarusteet jo otsikkoon esille.
  • Vastaa asiakkaiden laittamiin kysymyksiin chatissä ja sähköpostissa. Monesti kaupat lähtevät niistä käyntiin. Jos jokin asia jää epäselväksi, ota selvää ja vastaa myöhemmin, olipa asia noussut esiin myymälässä tai verkossa.