Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä mm. tilastointiin ja käyttökokemuksen parantamiseen. Käyttämällä verkkopalveluamme hyväksyt evästeiden käytön. Sulje
Väärinymmärrysten ehkäisemiseksi, käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita. Näin pyrimme parantamaan reklamaatiokäsittelymme tasoa ja ratkaisemaan niitä nopeammin.
Vaihtoplus vastaa siitä, että ostamasi vaihtoauto on siinä kunnossa kuin sen ikä, kilometrilukema sekä tieliikennelain mukainen määräaikaiskatsastusraportti antaa olettaa.
Määräaikaiskatsastamme ostopäätöksesi helpottamiseksi kaikki myyntiin tulevat automme* ja löydätkin autoistamme katsastusviranomaisen kirjallisen raportin ajoneuvon kunnosta. Jos autossa on katsastusviranomaisen ilmoittamia vikoja tai puutteita, me myös korjaamme ne kuntoon*, ennen kuin auto tulee myyntiin.
Jos autossa kaikesta huolimatta ilmenee oston jälkeen virhe, josta sinulla ei ole ollut tietoa kaupantekohetkellä, me osallistumme korjauskuluihin kilpailu- ja kuluttajaviraston virhevastuuohjeistuksen mukaisesti.
*Ei koske löytöpiha-autoja
Lyhyesti mitä tarkoittaa ja kattaa myyjän virhevastuu käytetyn auton kaupassa?
Myyjä vastaa virheistä — ostaja asianmukaisesta käyttämisestä
Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.
Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä.
Myyjä vastaa ajoneuvon kuluttajasuojalain mukaisista virheistä kuuden kuukauden säännön sekä elinkaarimallin mukaisesti ja ostaja asianmukaisesta käyttämisestä.
Tavanomaisia virhetilanteita ovat mm;
Esimerkkejä kuluttajansuojalain määrittämistä auton osien elinkaarista
1. Moottori 300tkm / 10vuotta
2. Vaihdelaatikko 200tkm / 10 vuotta
3. Vauhtipyörä 200tkm / 10 vuotta
4. Ilmastointilaitteen kompressori 200tkm / 10 vuotta
5. Starttimoottori 150tkm / 10 vuotta
6. Laturi 150tkm / 4-6 vuotta
7. Sylinterinkansi 240tkm / 10 vuotta
8. Pakoputki 50tkm
9. Turbo 200tkm
Esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta kulujaosta;
Kuuden kuukauden sääntö
Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemminkin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta. Kuluttajan pitää kuitenkin osoittaa, että kyseessä on virhe.
Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa, vaikka se ilmenisikin kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.
Esimerkiksi
”Talvella ostetun auton ilmastoinnin toimimattomuus paljastuu vasta keväällä, kun ilmastointi otetaan käyttöön. Virheen voidaan tällöin olettaa olleen autossa jo luovutushetkellä. Myyjä on vastuussa virheen korjaamisesta, ellei hän pysty osoittamaan, että ilmastointi toimi luovutushetkellä.”
"Jos 200 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu, syynä on lähtökohtaisesti vaihteiston käyttöiän päättyminen eli ns. luonnollinen kuluminen. Korjauskustannukset kuuluvat silloin ostajalle riippumatta siitä, tapahtuiko vaurio kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta vai myöhemmin. Jos sama vahinko tapahtuu huomattavasti vähemmän käytetylle autolle, tilanne on toinen.”
Yllä olevat esimerkit on kuluttajasuoja koulutuksesta sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta satua tietoa.
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/