Verkkopalvelussamme käytetään evästeitä mm. tilastointiin ja käyttökokemuksen parantamiseen. Käyttämällä verkkopalveluamme hyväksyt evästeiden käytön. Sulje

Kuinka toimin, jos havaitsen ostamassani autossa virheen ?

  • Täytä oheinen reklamaatiolomake mahdollisimman huolellisesti ennen korjaustöiden aloittamista.
  • Odota yhteydenottoamme. Pyrimme vastaamaan kaikkiin reklamaatioihin aukioloaikojen puitteissa.

Väärinymmärrysten ehkäisemiseksi, käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita. Näin pyrimme parantamaan reklamaatiokäsittelymme tasoa ja ratkaisemaan niitä nopeammin.

Reklamaatiolomake

Vaihtoplussan vastuu

Vaihtoplus vastaa siitä, että ostamasi vaihtoauto on siinä kunnossa kuin sen ikä, kilometrilukema sekä tieliikennelain mukainen määräaikaiskatsastusraportti antaa olettaa.

Määräaikaiskatsastamme ostopäätöksesi helpottamiseksi kaikki myyntiin tulevat automme* ja löydätkin autoistamme katsastusviranomaisen kirjallisen raportin ajoneuvon kunnosta. Jos autossa on katsastusviranomaisen ilmoittamia vikoja tai puutteita, me myös korjaamme ne kuntoon*, ennen kuin auto tulee myyntiin.

Jos autossa kaikesta huolimatta ilmenee oston jälkeen virhe, josta sinulla ei ole ollut tietoa kaupantekohetkellä, me osallistumme korjauskuluihin kilpailu- ja kuluttajaviraston virhevastuuohjeistuksen mukaisesti.

*Ei koske löytöpiha-autoja

Lyhyesti mitä tarkoittaa ja kattaa myyjän virhevastuu käytetyn auton kaupassa?

Myyjä vastaa virheistä — ostaja asianmukaisesta käyttämisestä

Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.

Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä.

Myyjä vastaa ajoneuvon kuluttajasuojalain mukaisista virheistä kuuden kuukauden säännön sekä elinkaarimallin mukaisesti ja ostaja asianmukaisesta käyttämisestä.

Tavanomaisia virhetilanteita ovat mm;

  • Autossa ilmenee tekninen vika tai puute
  • Auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehdessä on sovittu
  • Autosta on annettu vääriä tai paikkansapitämättömiä tietoja
  • Kaupan päättämisen kannalta olennaisia tietoja on salattu
  • Auto osoittautuu huonommaksi, kuin ostajalla on auton iän, kilometrilukeman tai kauppahinnan perusteella aihetta olettaa, tai auto tai sen osa on kulunut kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti

Esimerkkejä kuluttajansuojalain määrittämistä auton osien elinkaarista

1. Moottori 300tkm / 10vuotta

2. Vaihdelaatikko 200tkm / 10 vuotta

3. Vauhtipyörä 200tkm / 10 vuotta

4. Ilmastointilaitteen kompressori 200tkm / 10 vuotta

5. Starttimoottori 150tkm / 10 vuotta

6. Laturi 150tkm / 4-6 vuotta

7. Sylinterinkansi 240tkm / 10 vuotta

8. Pakoputki 50tkm

9. Turbo 200tkm

Esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta kulujaosta;

  • Autolla ajettu 150.000 kilometriä ja moottori rikkoutuu. Moottorin elinkaaresta 50% jäljellä ja myyjä maksaa korjauksesta 50%.
  • Autolla ajettu 100.000 kilometriä ja vaihteisto rikkoutuu. Vaihteiston elinkaaresta 50% jäljellä ja myyjä maksaa korjauksesta 50
  • Autolla ajettu 180.000 kilometriä ja laturi rikkoutuu. Laturin elinkaari on ylitetty. Ei myyjälle kuuluvaa korvattavaa

Kuuden kuukauden sääntö

Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi myöhemminkin. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta. Kuluttajan pitää kuitenkin osoittaa, että kyseessä on virhe.

Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa, vaikka se ilmenisikin kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta.

Esimerkiksi

”Talvella ostetun auton ilmastoinnin toimimattomuus paljastuu vasta keväällä, kun ilmastointi otetaan käyttöön. Virheen voidaan tällöin olettaa olleen autossa jo luovutushetkellä. Myyjä on vastuussa virheen korjaamisesta, ellei hän pysty osoittamaan, että ilmastointi toimi luovutushetkellä.”

"Jos 200 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu, syynä on lähtökohtaisesti vaihteiston käyttöiän päättyminen eli ns. luonnollinen kuluminen. Korjauskustannukset kuuluvat silloin ostajalle riippumatta siitä, tapahtuiko vaurio kuuden kuukauden kuluessa luovutuksesta vai myöhemmin. Jos sama vahinko tapahtuu huomattavasti vähemmän käytetylle autolle, tilanne on toinen.”

Yllä olevat esimerkit on kuluttajasuoja koulutuksesta sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta satua tietoa.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Reklamaatio ostetusta autosta

Vaihtoplus pahoittelee teille koitunutta harmia ja vaivaa.

Pyydämme teitä täyttämään lomakkeeseen tarvittavat tiedot, jotta reklamaationne voidaan käsitellä asianmukaisesti ja viivytyksettä.

Väärinymmärrysten vähentämiseksi käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita. Näin pyrimme parantamaan reklamaatiokäsittelymme tasoa.

Reklamaation tiedot

Täytä vähintään tähdellä (*) merkityt tiedot.
Tiedoston maksimikoko on 5 Mt ja sallittuja ovat PDF- ja Word-dokumentit ja kuvatiedostot (JPG, JPEG).

Veho ja Vaihtoplus käsittelevät henkilötietojasi EU:n tietosuoja-asetuksen ja muun yksityisyydensuojaa koskevan lainsäädännön mukaisesti. Lue lisää Vehon tietosuojakäytännöistä osoitteesta www.veho.fi/tietosuoja.

Yhteydenotto

Täytä vähintään tähdellä (*) merkityt tiedot.

Veho ja Vaihtoplus käsittelevät henkilötietojasi EU:n tietosuoja-asetuksen ja muun yksityisyydensuojaa koskevan lainsäädännön mukaisesti. Lue lisää Vehon tietosuojakäytännöistä osoitteesta www.veho.fi/tietosuoja.