Kuinka toimia, jos havaitset ostamassasi autossa virheen

Reklamaatio

Myyjämme tutkivat ja koeajavat automme huolellisesti, ennen myyntiin saattamista ja käytämme ne tarvittaessa myös määräaikaiskatsastuksessa- sekä huollossa alan ammattilaisilla. Siksi meiltä voit ostaa auton luotettavasti. Tiedämme kuitenkin, että aina kaikki ei "mene kuin Strömsöössä" ja koska haluamme pitää sinut asiakkaana jatkossakin, niin meillä aidosti panostetaan reklamaatioiden hoitoon.

Toimi näin 

  • Täytä oheinen reklamaatiolomake mahdollisimman huolellisesti ennen korjaustöiden aloittamista.
  • Odota yhteydenottoamme. Vastaamme kaikkiin reklamaatioihin mahdollisimman pian.

Väärinymmärrysten ehkäisemiseksi, käsittelemme ainoastaan kirjallisia reklamaatioita. Näin olemme onnistuneet parantamaan reklamaatiokäsittelymme tasoa ja ratkaisemaan niitä nopeammin.

Reklamaatiolomake

Reklamaation tiedot
Tietosuojaseloste

 

Vaihtoplussan vastuu

Vaihtoplus vastaa siitä, että ostamasi vaihtoauto on siinä kunnossa kuin sen ikä, kilometrilukema ja hinta sekä tieliikennelain mukainen määräaikaiskatsastus antaa olettaa.

Ostopäätöksesi helpottamiseksi kaikissa myynnissä olevissa autoissamme on määräaikaiskatsastus voimassa. Jos auton katsastuksessa on havaittu katsastusviranomaisen ilmoittamia vikoja tai puutteita, me myös korjaamme ne kuntoon, ennen kuin auto tulee myyntiin.

Jos autossa kaikesta huolimatta ilmenee oston jälkeen virhe, josta sinulla ei ole ollut tietoa kaupantekohetkellä, me osallistumme korjauskuluihin kilpailu- ja kuluttajaviraston virhevastuuohjeistuksen mukaisesti.

 

Lyhyesti mitä tarkoittaa ja kattaa myyjän virhevastuu käytetyn auton kaupassa?

Auton tulee vastata sovittua sekä ostajan kohtuullisia odotuksia. Autossa voi olla myös epämukaviksi koettuja ominaisuuksia, jotka eivät kuitenkaan ole virheitä.

Auto on kestokulutushyödyke, joka vaatii säännöllistä huoltoa ja hoitoa. Ostajan vastuulla on hoitaa autoa asianmukaisesti ja käyttää sitä ohjeiden mukaisesti.

Myyjä puolestaan vastaa autossa ilmenevistä kuluttajansuojalaissa tarkoitetuista virheistä.

Myyjä vastaa ajoneuvon kuluttajasuojalain mukaisista virheistä elinkaarimallin mukaisesti laskettuna.

 

Tavanomaisia virhetilanteita ovat mm;

  • Autossa ilmenee tekninen vika tai puute
  • Auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehdessä on sovittu
  • Autosta on annettu vääriä tai paikkansapitämättömiä tietoja
  • Kaupan päättämisen kannalta olennaisia tietoja on salattu
  • Auto osoittautuu huonommaksi, kuin ostajalla on auton iän, kilometrilukeman tai kauppahinnan perusteella aihetta olettaa, tai auto tai sen osa on kulunut kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti

 

Esimerkkejä kuluttajansuojalain määrittämistä auton osien elinkaarista;

1. Moottori 300tkm / 10 vuotta

2. Sylinterinkansi 200tkm / 10 vuotta

3. Turboahdin 200tkm / 8 vuotta 

4. Jakoketju 200tkm / 8 vuotta

5. Vaihdelaatikko 200tkm / 10 vuotta

6. Vauhtipyörä 200tkm / 10 vuotta

7. Kytkin 150tkm / 8 vuotta

8. Ilmastointilaitteen kompressori 200tkm / 8 vuotta

9. Starttimoottori 150tkm / 8 vuotta

10. Laturi 150tkm / 8 vuotta

11. Pakoputki 60tkm / 5 vuotta

12. Sähköiset ohjainlaitteet 200tkm / 10 vuotta

13. Sähköiset kulumiselle ja/tai kosteudelle altistuvat laitteet, kuten anturit, pumput, lasien ja luukkujen nostimet sekä sähköverhot, keskuslukitus, sähköiset penkinsäätimet, vetokoukun sähköt, valoumpiot sekä elektroniikka, polttoainetoimiset lämmittimet ja näihin rinnastettavat muut komponentit 150tkm / 6 vuotta

 

Esimerkkejä elinkaarimallin mukaisesta kulujaosta;

Autolla ajettu 150.000 kilometriä ja moottori rikkoutuu. Moottorin elinkaaresta 50% jäljellä ja myyjä maksaa korjauksesta 50%.
Autolla ajettu 100.000 kilometriä ja vaihteisto rikkoutuu. Vaihteiston elinkaaresta 50% jäljellä ja myyjä maksaa korjauksesta 50%.
Autolla ajettu 180.000 kilometriä ja laturi rikkoutuu. Laturin elinkaari on ylitetty. Ei myyjälle kuuluvaa korvattavaa

 

Käytännön esimerkkejä;

"Jos 200 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu, syynä on lähtökohtaisesti vaihteiston käyttöiän päättyminen eli ns. luonnollinen kuluminen. Korjauskustannukset kuuluvat silloin ostajalle."

"Jos 150 000 kilometriä ajetun auton moottori rikkoutuu, on autossa virhe, koska elinkaari moottorille on 300 000 kilometriä. Jos auton moottori kunnostetaan tai vaihdetaan kunnostettuun moottoriin, niin ostajalle muodostuu hyötyä elinkaaren mukaisesti ja ostajan tulee osallistua kuluihin saamansa hyödyn mukaisesti, eli kulut jakautuvat tällöin 50% myyjälle ja 50% ostajalle."

 

Yllä olevat esimerkit on kuluttajasuoja koulutuksesta sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta satua tietoa.

Autokauppiaalla on virhevastuu käytetystä autosta - Korjauksesta voi silti joutua maksamaan