Kannattaako ostaa sähköauto vai hybridi?

Oletko ostamassa autoa, mutta auton käyttövoima mietityttää? Et ole ajatuksiesi kanssa yksin ja me Vaihtoplussalla haluamme tehdä valinnasta sinulle mahdollisimman helppoa. Tämän käyttövoimaoppaan avulla pääset tutustumaan sähköautojen ja hybridien yhtäläisyyksiin sekä eroihin.

 

Tutustu hybridiautoihin Tutustu sähköautoihin

Moottorit ja toimintamatka

Hybridiautoissa on kaksi moottoria: polttomoottori sekä sähkömoottori. Nämä moottorit voivat toimia auton käyttövoimana yhdessä tai erikseen. Sähköautoissa taas on vain sähkömoottori, sillä sähköauto toimii 100 % sähköllä, eikä se tarvitse muuta käyttövoimaa liikkumiseen. Sähkömoottorin toimintamatka on lähes aina pidempi sähköautoissa kuin hybrideissä. Tämä johtuu siitä, että sähköautojen akut ovat tehokkaampia kuin hybridiautojen.

Kun sähköauton akun varaus loppuu, täytyy sähköauto ladata, jotta ajoa voidaan jatkaa. Hybridiautoilla ajoa voidaan jatkaa pelkällä polttomoottorilla, vaikka sähkömoottorin akun varaus loppuisikin.

Ladatavien hybridien ja sähköautojen käyttökustannukset

Ladattavien hybridiautojen hankintakuluissa ei ole suurta eroa vastaavanlaisen polttomoottoriauton hankintaan verrattuna. Käyttökustannukset hybridiautossa ovat toki edullisemmat kuin bensa-, tai dieselautossa. Jos lataushybridin saa arjessa ladattua kotisähköllä tai julkisissa latauspisteissä, ovat kustannukset varsin edulliset, jopa noin kolmasosa polttomoottoriauton käyttökustannuksista.

Sähköautoja pidetään usein kalliina, mikä johtuu niiden jonkin verran hintavammasta hankintahinnasta polttomoottoriautoihin verrattuna. Suuritehoisissa sähköautoissa hintaero voi kuitenkin olla autoverottomuuden ansiosta päinvastainen. Julkisten pikalatauspisteiden käyttökustannukset ovat usein edullisemmat kuin bensan tai dieselin kustannukset.

Hintavertailussa kannattaakin siis ottaa huomioon sähköautojen autoverottomuus, latauslaitteiden hinnat ja verrata niitä polttomoottoriautojen kustannuksiin.

Erilaiset hybridiautomallit

Hybridiauto vaihtoehtoja on nyt saatavilla kolme erilaista: kevyt hybridi, hybridi, plug-in hybridi.

Kevyt hybridi

Kevyt hybridissä (MHEV) on polttomoottorin lisäksi 48 voltin litiumioniakku. Kevyt hybridi ottaa talteen energiaa auton jarrutuksista ja tuottaa lisävääntöä liikkeelle lähdössä sekä kiihdytettäessä.

Hybridi

Hybridiautossa (HEV) on kaksi moottoria: sähkömoottori sekä bensiinimoottori. Molemmat moottorit toimivat auton voimanlähteinä. Hybridi voi käyttää pelkkää polttomoottoria, lyhyen matkaa pelkkää sähkömoottoria tai polttomoottoria ja sen apuna sähkömoottoria.

Plug-in hybridi eli ladattava hybridi

Ladattavassa hybridissä (PHEV) on sekä sähkö- että bensiinimoottori. Ladattava hybridi toimii muuten aivan samalla tavalla kuin tavallinen hybridi, mutta siinä on suurempi akku, joka ladataan sähköauton tapaan ulkoisella latauslaitteella tai pistorasiasta. Tutustu myös artikkeliimme, joka käsittelee ladattavavan hybridiauton ostoa käytettynä.

Hybridiautojen ja sähköautojen ajo-ominaisuudet

Hybridi-, ja sähköautojen ajo-ominaisuuksissa on enemmän yhtäläisyyksiä kuin eroja. Molemmat autotyypit ovat hiljaisia, tosin hybridit vain silloin, kun käyttövoimana on sähkömoottori. Hiljaisuus tekee ajokokemuksesta miellyttävämmän.

Sähkömoottorin avulla ladattavien hybridiautojen hevosvoimat ovat käytettävissä heti, toisin kuin polttomoottoriautoissa. Sähkömoottorin vääntö on tasainen, joten ladattava hybridi kiihtyy sähköauton lailla nopeasti ja ketterästi.

Mahdolliset huollot

Sähköautoissa ei ole ollenkaan polttomoottoria, joten sähköauton konepellin alla on huomattavasti vähemmän liikkuvia osia kuin ladattavassa hybridissä. Sähköauton huoltokulut ovatkin tämän takia usein huomattavasti pienemmät kuin ladattavien hybridien. Molempien autojen kohdalla akun kunnosta huolehtimisella, voit välttää kaikista kalleimmat huoltotoimenpiteet.

Jarrupalat kuluvat sähköautoissa vain vähän, sillä sähkömoottori hidastaa auton kulkua jarrutustilanteessa ja varsinaisia jarruja tarvitsee käyttää vähemmän. Myös lataushybrideissä jarrupalojen kulutus on hieman vähäisempää, kuin polttomoottoriautoissa.

Varsinkin täyssähköautoissa jarrupalojen kulumista suurempi riski on jarrujen jumiutuminen käytön puutteesta, ja huolto-ohjelmaan saattaakin tulla jarrujen herkistystarvetta, jotta jarrut olisivat varmasti turvalliset.

Jarrujen vähäisen kulumisen vastapainona on renkaiden ja alustan nivelien mahdollisesti suurempi kuluminen johtuen sähköauton ajoakkujen tuomasta lisämassasta. Myös lataushybrideissä akkujen lisämassa kuluttaa renkaita, sekä alustan niveliä enemmän, kuin polttomoottoriautoissa. Renkaisiin kohdistuu lisärasitusta myös heti liikkeellelähdön alussa saatavasta korkeasta vääntömomentista.

Tutustu tarkemmin käytetyn sähköauton ostamiseen